Hogyan kezelhető a tartós stressz?

Gyorslinkek

Mi jut eszünkbe a stressz szóról?

Mindenki különböző kiváltó tényezőkre asszociál: hosszú, túlórákkal tűzdelt munkanapokra, váratlan eseményekre, utazásra, párkapcsolati konfliktusokra, kimerültségre, végtelen teendőlistákra. Pedig a stressz maga nem a külső körülmény, ami miatt kényelmetlenül érezzük magunkat, hanem a szervezet válaszreakciója, amikor kibillen az egyensúlyából, mert úgy érzékeli, a megterhelés meghaladja az erőforrásait.

Amikor megbillen az egyensúly

Az életmódunkat mi magunk választjuk meg, – eldönthetjük, milyen munkát végzünk, mozgunk-e eleget, hogyan táplálkozunk, milyen emberekkel vesszük magunkat körül -, azonban az életünkben bekövetkező változásokra, eseményekre nem lehet felkészülni. Sokszor nem is hirtelen traumák és váratlan helyzetek okoznak stresszt, hanem a tartós nyomás például a munkahelyen vagy emberi kapcsolatainkban, ami ha állandósul, a szervezet túlfeszítetté válik, és egy bizonyos ponton túl képtelen megbirkózni a helyzettel.

stressz ellen

Mindenki másképp reagál stresszhelyzetben, illetve eltérő stresszhelyzetekben még egy adott személy is másképp viselkedhet, amit nehéz előre megjósolni. A stresszt kiváltó helyzetekre adott reakcióink függnek a tanult mintáktól, berögződésektől, rugalmasságtól, amit viszont fontos tudni, hogy a stresszkezelési technikák tanulhatóak. A nyugati civilizációban elvárt életmód következtében az emberek életének több aspektusában is megfigyelhető a túlfeszítettség, emellett arra sem jut idő, hogy a feszültségeket feloldjuk vagy hogy tudatosan figyeljünk magunkra. Így pedig könnyű bekerülni egy negatív spirálba, gondoljunk csak egy klasszikus helyzetre, amikor a rengeteg munka és felelősség kihatással lesz az egyén magánéletére, alvási szokásaira, táplálkozására, esetleg függőségek, betegségek alakulnak ki a sok stressz következtében.

Miért fontos időben észrevenni, hogy mindennapos stressznek vagyunk kitéve?

A szervezet tűrőképességének is van egy határa, és ha folyamatosan megfeszített állapotban vagyunk, az fizikai síkon is megjelenik. Már a rövidtávú stressz is kivált belőlünk fizikai reakciókat: gondoljunk csak a szapora szívverésre és a felgyorsult légzésre. Minden személyiség más, nem egyformán reagálunk, valaki jobban bírja a nyomást – de sokszor csak látszólag, a felszín alatt elindulhatnak olyan folyamatok, amelyek az egészségre veszélyesek, és ezt nem minden esetben kísérik figyelmeztető tünetek.

A tartós stressz fizikai tünetei lehetnek:

  • Krónikus fejfájás
  • Alvászavar
  • Szív- és érrendszeri problémák
  • Állandó vírus vagy bakteriális fertőzések
  • Emésztési gondok
  • Hormonális zavarok, gondok a nemzőképességgel

A fenti egészségügyi problémák és az ezeket kísérő tünetek mellett fontos kitérni a lelki síkon érzékelt változásokra (pl. Türelmetlenség, frusztráltság, kiégés, ingerlékenység), ami hosszú távon szorongáshoz és depresszióhoz is vezethet!

“A stressztől nem alszom, az alváshiánytól stresszes vagyok”

A stressz okozhat alvásproblémákat, de az is biztos, hogy az alvásproblémák rövid idő alatt stresszt okoznak. Kevés alvás hatására szervezetünkben megnő a stresszhormonok szintje, emiatt folyamatosan ugrásra kész állapotban működünk és szerveinknek még keményebben kell dolgoznia. Krónikus, hosszantartó alváshiány következtében olyan stressz- és anyagcsere-betegségek alakulhatnak ki, mint a magas vérnyomás, depresszió, cukorbetegség és elhízás. Hasonló tüneteket okozhat az is, ha az alvás minősége nem megfelelő. A gyakori ébredések éjszaka, álmatlanul forgolódás, külső zavaró tényezők és a rajtunk levő nyomás mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az alvás ne legyen pihentető, és reggel úgy ébredjünk, mintha csak néhány órát aludtunk volna.

alvashiany stressz

A stresszből fakadó alvásproblémák különböző technikákkal, gyógyszerek nélkül is kiválóan kezelhetőek, ne várja meg, amíg tartóssá válik az állapot!

A Kaliforniai Egyetem Pszichiátriai Klinikájának kutatása során bebizonyosodott, hogy a tartós stressz csökkenti a telomeráz enzim működését, ezzel közvetve öregíti a sejteket, amelyek a helytelen táplálkozás és az egészségtelen életmód miatt képtelenek védekezni ez ellen.

A stresszkezelés elsajátítása, körülményeink tudatos megváltoztatása nem egyik pillanatról a másikra történik, azonban életmódváltással sokat tehetünk azért, hogy a szervezet ellenállóbb legyen. Mozgással, kiegyensúlyozott táplálkozással, a megfelelő tápanyagok bevitelével jó alapot biztosíthatunk idegrendszerünknek.

A szervezet szeret visszanyúlni a “jól bevált” mintákhoz, megoldásokhoz. Egy váratlan, kellemetlen helyzetben adott reakció újra és újra meg fog ismétlődni – akár gyerekkortól kezdve, hiszen ebben az időszakban rengeteget tanulunk és fogékonyak vagyunk a hatásokra -, így amíg nem tárjuk fel ennek kiindulópontját, testünk ugyanazon a megszokott módon fog reagálni, még ha nem is érezzük magunkat komfortosan általa. Szakember segítségével (pl. Access Bars terápiával) feloldhatóak azok a blokkok, amelyek a rossz mintákért felelősek.

Figyeljünk arra, hogy életünkben helyet kapjanak stresszoldó módszerek (pl. sport, masszázs, légzőgyakorlatok, meditáció, pihenés), és ne csupán akkor nyúljunk ezekhez a technikákhoz, amikor a legrosszabb állapotban van az idegrendszerünk.

Jelentkezés

Rólunk mondták

Már itt is találkozhatott velünk

Kapcsolódó kezeléseink

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Hogyan kezelhető a tartós stressz?

Hogyan kezelhető a tartós stressz?

Segíthetünk?

Ha kérdése merül fel kezeléseinkkel kapcsolatban, esetleg bizonytalan a megoldási lehetőségekben, lépjen kapcsolatba velünk, és szakértő kollégáink mielőbb visszajeleznek.